Reprezentacja wierzycieli w postępowaniu upadłościowym
W reprezentacji wierzycieli w postępowaniu upadłościowym kluczowa jest czujność. Wierzyciel nie może być biernym obserwatorem wydarzeń – musi działać.
W pierwszej kolejności, po ogłoszeniu upadłości dłużnika, niezbędne jest dokonanie zgłoszenia wierzytelności syndykowi w odpowiednim terminie, przewidzianym w postanowieniu o ogłoszeniu upadłości. Już na tym etapie warto zasięgnąć pomocy prawnej, aby zgłoszenie wierzytelności było poprawne pod względem formalnym, w szczególności, aby spełniało wymogi przewidziane w art. 240 ustawy – Prawo upadłościowe.
O dalszych losach zgłoszonej wierzytelności decyduje syndyk – tutaj paleta możliwych rozwiązań jest szeroka. Syndyk może dostrzec braki formalne, uniemożliwiające nadanie zgłoszeniu dalszego biegu, co może skutkować wydaniem przez syndyka zarządzenia o zwrocie zgłoszenia. W tym wypadku konieczne może okazać się uzupełnienie braków lub wniesienie skargi do sędziego – komisarza.
Możliwy jest również wariant, w którym zgłoszona wierzytelność niesłusznie nie zostanie umieszczona na liście wierzytelności lub błędnie zostanie na tej liście zawarta – w takiej sytuacji kluczowe jest wniesienie do sędziego-komisarza sprzeciwu do listy wierzytelności, a w dalszej kolejności – jeśli sprzeciw nie zostanie uwzględniony – zażalenia.
Wierzyciel powinien kontrolować prawidłowość i legalność działań syndyka w taki sposób, aby masa upadłości nie uległa uszczupleniu wskutek jego działań. Zakres tej kontroli powinien obejmować przede wszystkim etap likwidacji i spieniężenia majątku dłużnika.
Nasza Kancelaria – w odpowiedzi na potrzebę zabezpieczenia interesów wierzycieli – dąży do realizacji ich praw na wszystkich etapach postępowania upadłościowego. Zakres usług obejmuje, m. in. sporządzenie zgłoszenia wierzytelności, utrzymywanie stałego kontaktu z syndykiem i kontrola prawidłowości jego działań, sporządzanie pism procesowych oraz bieżące doradztwo.